Facebook blir Meta
Och vad innebär Metaversum?
Vad är Metaversum?
Metaversum, eller Metaverse som det heter på engelska, är ett begrepp som ursprungligen kommer från Sci-fi författaren Neal Stephensons bok Snow Crash (1982).
Metaversum är en digital värld. Det är som en förbättrad version av nutida RPG-spel; såpass bra att majoriteten av befolkningen föredrar att spendera sin tid i Metaversum framför att leva i den vanliga världen.
På så sätt påminner det även om filmen Matrix. Men det är ett välkänt faktum att Matrix inspirerades av Metaversum, till att börja med.
Facebooks namnbyte till Meta: Ändrar det bolaget?
Facebooks namnbyte till Meta gör förvandlingen till en bicorn komplett. Facebook vinner det här, så länge inte Meta uppfattas som “boomer” – ocoolt och passé.
Under 2021 har Cementa stött på problem med sitt brytningstillstånd. Det riskerar att medföra signifikanta negativa följder för stora delar av svensk industri, eftersom cement är en nyckelkomponent i nästan allt konstruktionsarbete, och därmed påverkar betydande delar av Sveriges BNP.
Cementproblem finns inte i virtuella verkligheter. Men, visst, Facebooks senaste kvartalsrapport var faktiskt lite svag på grund av att fysiska, globala logistikproblem gjorde att Facebooks kunder hade färre varor att sälja och därför tillfälligt minskade sina annonsbudgetar.
I framtiden fokuserar Facebook emellertid ännu mer än idag på digitala affärsmodeller och interaktion i simulerade världar, med bland annat kryptovalutor och NFT:er som ekonomiska byggstenar. Som en del i övergången har företaget bytt namn till “Meta”, vilket ungefär betyder “bredvid” eller “bortom” den fysiska verkligheten. Jag tror att det kommer fungera, att det är ännu ett steg i den geniala företagsledaren Mark Zuckerbergs väg mot ett virtuellt världsherravälde. En av de ursprungliga enhörningarna har därmed fått ett extra horn och blivit en bicorn – enhörningens onda kusin.
Fokuset på Metaversum tog avstamp för snart fem år sedan, när VD:n för Oculus (Facebooks division för VR-glasögon) skickade sin rapport “The Metaverse” till Facebooks styrelse. Och precis som när Microsoft lyckosamt styrde om verksamheten från att sälja programvara i butik till att bli ett “internetföretag”, så har det dröjt ett halvt decennium för Facebooks ledning att fullfölja. Trots dröjsmålet är Meta både först och störst med att framställa sig som en ekonomisk arena i The Metaverse i stället för en kontaktannons i The Meatverse.
Apple var inte först med smartphones med touchskärmar, Tesla var inte först med elbilar, och Facebook var inte först med sociala nätverk utan i början sett som en hopplös kopia av MySpace. Men Facebook, Apple och Tesla drog alla nytta av de naturliga monopolens heliga Graal: last mover advantage. Och nu gör Facebook det igen när tiden och tekniken äntligen blivit mogen för visionen som Second Life, Minecraft och Roblox inte lyckats förverkliga.
Metaversums väg för ökad produktivitet med mindre cementbehov å den ena sidan, och en dystopi med utbredd ensamhet och spelberoende å den andra. Moraliserande åsido, så är den viktiga frågan en investerare bör ställa sig om Meta är häftigt nog för att attrahera tillräckligt med systemingenjörstalanger och användare, eller om The Zuck kommer uppfattas som en boomer som försöker smälta in på high school med ett tafatt “Hello fellow kids”.
Nyckeln till att tjäna riktigt mycket pengar på riktningsändringen är att bli mer av ett protokoll, en koordinator av Metaversum och Web 3.0, än gränsvakter och ockrare som Appstore och Facebook har varit. Det är dags för Facebook att ställa sig lite vid sidan, “meta”, både om negativa skriverier och annonsintäkterna.
Vad är Metaversum och hur ska man förstå det om man är äldre?
Minns du “ringtones?”. Om inte så kan jag informera om att förr i tiden, det vill säga innan Apple stod för försäljningen av nästan var sjunde smartphone som i dag, så betalade mobilägare ofta en hel dollar för att en personligen utvald ljudslinga skulle markera ett samtal till Nokia- eller Ericsson-luren i stället för en standardsignal.
Att ha ett individuellt telefonljud var eftertraktat. Men vari bestod värdet egentligen? Förr i tiden betalade även en viss kategori personer bokstavligen tusentals kronor extra för bilar som teoretiskt kunde framföras i högre hastighet än vad som är maximalt tillåtet på allmänna vägar. Varför det? Listan kan göras lång med exempel på realiserade överpriser för lika varma jackor, lika snabba bilar och lika rättvisande klockor, med ingen annan skillnad än ett varumärke. Det har till och med förekommit så kallade “sedelregn” på galna tjejklubbar i Los Angeles eller i videor med pratmusik från samma region, där reda pengar slängs bort eller till och med eldas upp. Hur kommer det sig?
Vissa är uppenbarligen beredda att byta sina pengar, i praktiken sin kompetens och arbetstid, mot produkter vars värde inte sitter i något konkret eller fysiskt. Den här mänskliga benägenheten att prioritera skyltning av påfågelfjädrar över mer praktiska behov är extra relevant nu på 20-talet. En virtuell mötesplats parallell med vår fysiska verklighet har nämligen börjat ta form. I The Metaverse är ingenting “på riktigt”. Där finns inget fysiskt guld, oljetavlor, mark, sedlar eller fastigheter. Där är allting påhittat. Precis som till exempel pengar, aktier och nationer, vars existens utgörs av innehållet i en berättelse, en “myt”. I mytaversum är alltings essens frikopplat från dess fysiska manifestation. Det viktiga där är inte vad något fysiskt består av, utan vad det metafysiskt består i. Det är för övrigt minst lika rimligt att betala extra för en digital Gucci-väska som en fysisk, för den digitala kan ju alla direkt se är äkta, din framgång är kryptografiskt verifierad. Dessutom kan du visa alla väskor. Hela ditt inventory är alltid med dig, Orbs and all. Drömmen om att smakfullt kunna tatuera sin status i pannan har aldrig varit närmare att uppfyllas än nu.
Facebook och Microsoft har nyligen avfyrat de första seriösa skotten i kriget om myterna, men många fler kommer ge sig med i kampen om den största förändringen i universums historia: migrationen från det fysiska till det metafysiska. Vinner befintliga sociala nätverk som Meta Platforms eller spelplattformar som Microsoft? För inte kan väl metaversums rörmokare Nvidia, AMD, Qualcomm, TSMC eller ASML ta hem spelet? Nej, ska det vara meta så ska det, och då är det fugazi som står för värdet. Kryptovalutor och blockkedjeprodukter som NFT:er är givna, men även Beeples “Human One” som såldes i för 29 miljoner förutsätter en arena. Bolaget Meta har redan användarna och Zuckerberg har bevisat att han vet att ta bra betalt i 2D. Nu har Mr Robot initiativet i övergången till Ernest Clines vision om framtiden, och det tror jag inte Zuckerberg släpper. Att The Zuck och det sociala nätverket som tidigare kallades Facebook är ifrågasatta är styrkor i den här kontexten.