Finanskursen 2019
KARTLÄGG EKOSYSTEMET (Så Gör du en Värdekedjeanalys)
Vi diskuterar ekosystem, helhetstänk, värdekedjor, expertmönsterigenkänning, reflexivitet och annat i detta avsnitt.
Det är förvånande hur mycket tid man lägger på ”vanligt arbete” relativt hur lite tid man lägger på att tänka efter, kartlägga ekosystemet man befinner sig inom, och ifrågasätta dess hur det fungerar.
De två vanligaste misstagen man gör är att (1) inte uppfatta sin egen roll i ekosystemet och hur man kan skapa värde utifrån den och (2) att inte läsa på mer om sin bransch och de andra aktörerna för att förstå det större samspelet. Om man inte gör detta, lägger man sin framtid i händerna av slumpen.
En vanlig tankemodell man kan använda som en liten genväg till ekosystemstänkande (inom företagande) är ”Porters 5 Forces” som brukar ha att göra med konkurrenskraftigheten av ett företag, relativt övriga aktörer i branschen.
https://soundcloud.com/25minuter/91-kartlagg-ekosystemet-se-till-helheten-och-gor-sedan-ditt-drag
Värdekedjeanalys innebär att du undersöker de olika spelarna i en särskild bransch; vad deras verksamhet är, sambandet mellan dem och branschen, hur de handlar med varandra, och vad deras respektive lönsamhet är.
Kort och gott: Du vill förstå dynamiken som råder.
Några frågor du kan vilja ställa dig själv:
- Vad händer om en av spelarna plötsligt blir dubbelt så stor?
- Vad händer om det kommer in 50% mer pengar i branschen? Hur kommer då de pengarna att fördela sig över ekosystemet?
- Vad händer om en ny teknologi införs? Vilka skadas, vilka gynnas? Kanske blir hela industrin sämre… som nyhetsbranschen vid internet & sociala medier.
- Vem är mest lönsam? Varför?
Vanliga misstag:
- att inte läsa på om sin bransch (dess historia + branschtidningar)
- att inte försöka lära sig mer om de andra spelarnas BEHOV och affärsmodeller (så man kan sätta in sig i deras skor)
Läs / Lyssna även på:
- Bara de paranoida överlever (paradigmskiften i branschen)
- 3 tankar om branschdynamik
- Vad är en värdekedja?
- Vad är en affärsmodell?
Bonus – vad som inte kom med i avsnittet:
3 kartlagda ekosystem/värdekedjor:
Som exempel på hur du enkelt kan “dela upp” en industri som intresserar dig, för att få en bättre översikt var du tror dig kunna tillföra värde:
- Läkare i buren.
- De som bygger mattorna & buren.
- De som gör prylar och träningskläder och sånt .
- Tränare inom sporten.
- Dietister och napprapater osv.
- De som anordnar showen/fightsen.
- De som marknadsför showen.
- De som är managers för fighters och fixar deals och matchmakar.
- Artisten.
- De som gör beatsen.
- Producenterna och ljudteknikerna, etc.
- De som gör videon (koreografer, filmare, regissör).
- De som är med i videon (statister och dansare och skådespelare)
- Tillverkare av sprit.
- Distributörer.
- Återförsäljare (restauranger/barer/butiker).
- Tillverkarnas roll är att tillverka. Distributörernas roll är att åka runt och leverera spriten. Återförsäljarnas roll är att presentera spriten på värdeförhöjande sätt för att sedan ta ut maximalt pris vid försäljning. [tänk Gordon Ramsay restaurang eller duktiga sushirestauranger med coola glas.]