5 Principer för framgångsrik screening
För dig som vill experimentera fram en egen screeningprocess
Screening är första steget till att bygga en bank av investeringsidéer.
Varför? För att det ger dig en tillförlitlig process att exkludera företag som inte passar dina kriterier. Och varför är detta viktigt? För det finns så många val. För många val.
Ingen har tid att gå igenom alla företag.
Det gäller därför att hitta företag som är intressanta nog att göra detektivarbete på.
Om du vill se ett praktiskt exempel på hur detta kan gå till har jag gjort en 29 minuter lång gratis video:
Videopresentation
Här är en kort summering av de fem metaprinciper som gäller för att följa upp på en aktiescreeningprocess:
- Val av relevanta nyckeltal.
- Undersök att samma standard gäller för informationen.
- Kolla relativa nyckeltal (benchmarka mot närmaste konkurrenter).
- Läs några kvartalsrapporter.
- Skaffa tydliga kriterier för att utvärdera trades i efterhand.
Låt oss gå igenom dem en åt gången:
1) Val av relevanta nyckeltal.
Du kan inte använda samma nyckeltal (“värderingsmultiplar”) för att värdera alla företag, för olika sorters mått gäller inom olika branscher (s.k: “operating metrics”).
Här är tre av de vanligaste måtten:
- Price/Book – lämpar sig väl för företag med stor andel anläggningstillgångar eller enkelt värderade finansiella tillgångar (statsobligationer).
- Price/Earnings – lämpar sig väl för att förstå relationen till vinstmarginaler och tillväxt.Men säger litet enskilt.
- Price/Sales – lämpar sig väl för företag som växer fort eller företag med hög omsättning.
Det finns många fler värderingsmått, men: det som är viktigt är att om du förlitar dig på fel nyckeltal, kommer det ge dig en missvisande bild vid företagets värdering, och det, kan leda till att du tror ett företag är billigt när det kanske inte är det.
Du bör exempelvis vara försiktig med att köpa ett hög-cykliskt företag som står på toppen av sin affärscykel, för det kan få dem att verka billiga, när de egentligen inte är det. (Kan verka billigt, givet ovanstående mått — P/E, P/S, P/B, och kanske även direktutkastning…) För det kommer antagligen falla skarpt, när cykeln strax vänder. Och då har du köpt dem för ett högt pris.
2) Undersök att samma standard gäller för redovisningsprinciper.
Detta är A och O för årsrapporter. Du hittar det genom att kolla och jämföra med ett annat företag inom samma bransch. Snabbkolla några rapporter för att se att inget fuffens pågår.
3) Kolla relativa nyckeltal (benchmarka mot närmaste konkurrenter).
Om du kan hitta en trovärdig industry average räcker det. Då ser du om företaget är bättre eller sämre. Kan även ge dig en indikator om huruvida marknaden går mot mättnad, eller att få ett hum om konkurrensen.
4) Läs några kvartalsrapporter
Du behöver kolla igenom mer än 1 rapport för att göra en någorlunda objektiv bedöming och förhoppningsvis kunna hitta ett mönster i hur framtida utveckling kan bli.
Kanske är denna vana (av mentalt dubbelkollande) skillnaden mellan de seriösa och resten?
5) Skaffa tydliga kriterier för att utvärdera trades i efterhand.
Vi har pratat om vikten av att skapa en investeringsdagbok eller allmän commonplace för personlig utveckling. Det viktiga är att du skapar en feedback loop för bättre beslutfattande.
En s.k Post-Mortem eller Post-game-analys. Detta skapar den positiva vanan att utvärdera ditt beslutfattande och hitta vart du gjort rätt/fel. På så vis kan du sedan undvika framtida misstag och göra mer av dina framgångar.