Finanskursen 2020

Ersättningskostnad

Vad skulle det kosta köparen att göra samma sak?

Av de olika sätten att värdera ett företag, är detta den bästa eller mest passande metoden, givet att köparen är inom samma bransch.

–Kanske för att de är i bäst position att göra en trovärdig värdering.

Det är dock inte en särskilt lämplig metod att göra en företagsvärdering, om du är säljaren.

Det är heller inte särskilt lätt att göra, om du inte förstår branschen. Du bör helst ha egen erfarenhet.

Här är två exempel på hur man kan tänka när det gäller ersättningskostnad:

  • Transportföretag- och appar vill köpa upp sina konkurrenter inom vissa regioner (där de har ett lokalt monopol). Vad ska de betala? Kostnaden av att uppnå samma dominans över den regionen om de gjorde en seriös satsning där.
  • En franchiserestaurang som framgångsrikt säljer hamburgare börjar möta konkurrens från en annan franchisekedja som också säljer hamburgare inom en särskild stad, och nu konkurreras det om att bli ledande inom denna stad. Vad ska den bättre finansierade franchiserestaurangen betala för den andra?
Och en luring:
  • Amazon vill dominera en nisch på Internet, vad ska de göra? (1) Sno området från de ledande distributörerna på sin egen plattform. (2) Köpa upp Shopifys motsvarande produktledare?
Vad är ersättningskostnaden för Amazon där?
 
Läs även:
 
I slutändan:

Det finns ingen poäng för ett företag att outsourca något om de kan göra det billigare in-house.

Det finns heller ingen poäng att köpa ett företag för X summa pengar, om du kan skapa samma funktion inom ditt företag för en mindre kostnad.

Finanskursen 2020

Presenteras av Mikael Syding

*Lär dig grunderna av värdeinvestering och hitta billiga företag

*Samla dina investeringsidéer och gå igenom dem systematiskt

*Förstå den mänskliga faktorn: Självkännedom, psykologi och risk