Så blir Spotify mänsklighetens undergång

En kort krönika om Spotifys utveckling

Sång och musik är helt grundläggande för människor. I framtiden kommer hela mänskligheten att vara inkopplad på Spotifys smarta låtlistor dygnet runt, sond- eller droppmatade.

Spotify kan bli din undergång, och inte bara din utan hela mänsklighetens. Men innan vi kommer dit får vi backa några steg. Företaget Prophet rankar varje år de 50 viktigaste konsumentföretagen i USA baserat på en sammanvägning av fyra kriterier.

  1. För det första ska det vara en produkt eller företag du inte kan tänka dig att leva utan.
  2. Produkten ska inspirera dig och skapa en emotionell koppling.
  3. Företaget ska envetet utveckla produkten trots att den redan är ledande.
  4. Och för det fjärde ska den vara pålitlig och alltid finnas till hands när du behöver den.

Med tanke på kraven är det inte helt oväntat Apple som toppar listan i år igen.

Men på platsen bakom ligger företaget som tillhandahåller musiken som dagligen strömmar genom telefonen. Spotify har alltså rekordsnabbt nått andraplatsen i Prophets sammanställning (indexet BRI) över de viktigaste konsumentvarumärkena i konsumtionens Mecka, USA. Och om du lyckas nå amerikanernas plånböcker så kan du lyckas var som helst. Utöver Spotify som lite orutinerat valde ett namn som började på S är det mest företag tidigt i alfabetet som ockuperar topplistan: Apple, Android, Amazon, Bose, Disney, medan till exempel företaget med världens mest opålitliga produkter och företagsledare, Tesla, nätt och jämnt kvalar in längst ned bland de 50 företagen i BRI.

Men hur blir Spotify det Fermifilter som leder till mänsklighetens utplåning? I den fantastiska boken om hjärnforskning, The Master And His Emissary, framgår att sång och musik är mycket viktigare och grundläggande för oss människor och vår sociala och emotionella utveckling, än till exempel vårt grovhuggna och stelbenta talade språk. De flesta känner också intuitivt att musik, känslor och samvaro är mer primärt, än exakt vad man väljer att yttra för ord till varandra. Det är därför Spotify nu är världens (näst) viktigaste företag. Och däri ligger faran.

Visserligen är det ännu bara en bråkdel av den globala populationen, cirka 240 miljoner personer, som använder Spotify, men siffran växer med 30 procent om året, så miljarden är inte särskilt långt borta. Och tjänsten blir alltmer beroendeframkallande tack vare smarta algoritmer som serverar låtar och artister du inte visste skulle bli dina nya favoriter. Dessutom styr Spotify och deras samarbetspartners vilken musik som faktiskt produceras, eftersom användardata används för att ge artister och produktionsbolag insikt om vad som kommer bli populärt det kommande året.

Musiken och dess kringtjänster blir successivt så skräddarsydd att ingenting annat kan mäta sig med vår emotionella koppling till den. I slutskedet ligger hela mänskligheten inkopplad på Daniel Eks smarta låtlistor dygnet runt, sond- eller droppmatade, med ett lyckligt leende på läpparna. Då blir inga barn gjorda. Det är nästan så man undrar vem som programmerade appen, men han skrattar nog hela vägen till banken.

Finanskursen 2020

Presenteras av Mikael Syding

*Lär dig grunderna av värdeinvestering och hitta billiga företag

*Samla dina investeringsidéer och gå igenom dem systematiskt

*Förstå den mänskliga faktorn: Självkännedom, psykologi och risk