Vad är en affärsmodell?
Hur ett företag tjänar sina pengar.
Inom entreprenörskap och för folk som studerar på business school, är det vanligt att det snackas mycket om affärsmodeller (business plans). Ofta leder detta till en slags överdriven fokusering på något som borde hållas simpelt (och många studenter eller nybörjarentreprenörer skapar 20-sidiga rapporter för att illustrera hur deras affärsmodell ska fungera, med diverse svåra förklaringar och akademiska modeller).
För investerare konverteras detta till grundfrågan: “Hur mycket pengar lägger jag ut, hur mycket får jag tillbaka, och när får jag dessa pengar?”
Svårare än så är inte en affärsmodell: Hur ska pengar tjänas?
….och i fallen detta ska pitchas till en investerare: Tydlig förklaring på varför *du* är kvalificerad för uppgiften.
Men å andra sidan vill ofta de företag som faktiskt har kommit på en mycket välfungerande affärsmodell hålla tyst om den. De kommer inte berätta om det.
Låt oss ta några exempel på affärsmodeller du kanske känner igen:
- Freemium: Tinder/Spotify: Ha många användare och sedan tjäna pengar på prenumeration för en uppgraderad tjänst, samt sälj reklam.
- Värdekedja: Fastighets- och entreprenadprojekt är ofta så stora att de involverar många olika underentreprenörer (“subcontractors”) att varje företag endast gör en sak bra, medan de stora projekten säljs in av ett stort företag med känt varumärke, kontaktnät och med pengar att anställa en säljstyrka.
- Transaktionskostnad: Internetmäklare som Avanza, Nordnet, Degiro; de gör det enklare för vanliga personer (småsparare, pensionssparare, traders) att genomföra affärer med värdepapper (genom datorn), istället för att läsa i tidningen och sedan behöva ta individuell kontakt med varje företag. Sedan tar de en bit pengar för affärerna som görs (s.k: Courtage).
Det är ett par välkända affärsmodeller.
Å andra sidan är det intressant att notera att stora företag (konglomerat) som McDonalds, Coca Cola, Walmart, Amazon, Google och andra sådana, sällan har endast *en* affärsmodell. De har många olika affärsområden. I vissa fall slutar dessa jätteföretag att själva ha en affärsmodell–och blir ett slags holdingbolag; som i fallet med Berkshire Hathaway.
Det är enkelt att förstå vad en affärsmodell är, men svårare att lära sig många utantill. När du förstår ett företags affärsmodell, eller en affärsmodell i största allmänhet, på riktigt djup nivå, så förstår du även hur den påverkas av förändringar i branschdynamiken.
Sedan finns det även dolda affärsmodeller.
Det kan se ut som Amazon säljer prylar men det är molnlagring/molndatatjänster de får sina pengar från. Grab förefaller sälja taxitjänst men är egentligen mobila, digitala betalningar de får sina pengar från.