Cykliska företag: Exempel på företag vars vinster påverkas av recessioner

Ju längre en konsument kan skjuta upp köpet av en vara eller produkt, desto mer cyklisk kan den sägas vara.

Cykliska företag är företag vars vinster skiftar med den ekonomiska cykeln. När det är högkonjunktur tjänar de mer, när det är lågkonjunktur tjänar de mindre.
 
Hur mycket en bransch eller ett företag påverkas hög-och långkonjukturer beror på:
  • Hur stora företagets vinster är
  • Andelen av kundernas budget som spenderas på företagets produkt eller tjänst
  • och andelen av företagets kunder som (även de) påverkas av affärscykeln.

Cykliska företag och branscher inkluderar:

Stora tunga saker som kräver stora investeringar är cykliska: lastbilar, traktorer, bilar, kommersiella fastigheter.

Sedan, som en underkategori, finns det säsongsberoende branscher:

  • Möbler
  • Hustillbehöver
  • Kläder (särskilt kostymer och klänningar)
  • Resor
  • Övrig turistverksamhet (hotel, guidade turer, båtturer, etc)
  • Lyxprodukter

Det här är produkter, tjänster och projekt vars köp konsumenter kan skjuta upp i svåra tider….. men gärna köper i bra tider, eller då det är “högsäsong”.

Ju längre en konsument kan skjuta upp köpet av en vara eller produkt, desto mer cyklisk kan den sägas vara.

 

Sedan finns det produkter och tjänster som är som är mindre cykliska. Där köper konsumenterna mindre, men de skjuter inte upp köpet på samma sätt. Exempelvis i branscher och företag som dessa:

  • Reklam och marknadsföring
  • Medicinsk utrustning
  • Kosttillskott
  • Försäkringsbolag
  • Tidningar och prenumerationer
  • Legala tjänster
  • Bokföring
  • Bakverk (ex: födelsedagstårtor)
Sedan finns det kontracykliska tjänster och produkter, som tenderar att gå bra när den övriga ekonomin går dåligt. Exempelvis:
  • Matbutiker (särskilt de med lojala kunder som ICA, eller billiga sådana: som WIllys eller Lidl)
  • lågprisvarianter av konsumentprodukter: lågprismat, lågpriskläder mm
  • Varumärken och onlineshoppar för starka nischer (private label – som inte nödvändigtvis säljs i butiker – exempelvis hudvård)
  • Läkarvård och tandvård
Sedan finns det varor och tjänster som säljer oberoende av det ekonomiska läget, nödvändigheter. Exempelvis:
  • Läkemedel
  • Mat
  • Vanliga kläder
  • Även vissa lyxprodukter (de rika har alltid råd, de påverkas inte av arbetslöshet eller räntor)
  • Tobak och vissa droger (däribland antagligen cannabis)
  • Pipelines för olja och naturgaser
  • Fastigheter och studentboenden
  • Begravningsbyråer

Avslutningsvis:

Kom ihåg att dessa typer av företag och aktier existerar: Cykliska, kontracykliska, och oberoende aktier.

För investerare som redan har mycket kapital, och kanske är mer intresserade av att behålla sin köpkraft (och eventuellt få några extra procent) kan det vara viktigt att läsa mer om kontracykliska och oberoende företag. Och inte minst om råvaror.

Finanskursen 2019

Presenteras av Mikael Syding

*Lär dig grunderna av värdeinvestering och hitta billiga företag

*Samla dina investeringsidéer och gå igenom dem systematiskt

*Förstå den mänskliga faktorn: Självkännedom, psykologi och risk