En uppdatering om Tesla 2019

Nu får vi se hur långt Teslas rekordkvartal räcker

Japp, siffran stämmer; plåtknycklaren Tesla är fyra gånger så högt värderat som Ericsson.

Bilföretaget Teslas årsförsäljningstakt i det tredje kvartalet 2019 uppgick till knappt 250 miljarder kronor. Det är ungefär lika mycket som it-företaget Ericssons årstakt för helåret 2019. Bolagen är alltså något avrundat lika stora. En viktig skillnad är emellertid att Ericsson växte med 8 procent för 2019 medan Teslas försäljning minskade med lika mycket (räknat som förändringen mellan det tredje kvartalet 2018 och det tredje kvartalet 2019).

(Läs övriga krönikor om Tesla: 1, 2,)

Tesla rapporterar inte sina siffror för helåret 2019 förrän i morgon, och då bolaget nyligen lanserat produkten Model 3 är ovan metod trots allt den mest rättvisande jämförelsen. Med det sagt har Tesla redan meddelat att företaget sålde och levererade rekordmånga bilar under det fjärde kvartalet så sannolikt är tillväxten något bättre än i Q3.

Hur skiljer sig då vinstgenereringen och värderingen mellan det väletablerade hightech-företaget Ericsson och uppstickaren Tesla, som verkar inom den extremt konkurrensutsatta gammelindustrin biltillverkning?

Ericsson har en lika lång som volatil historia bakom sig där stora vinster har blandats med förluster, omstruktureringar och mutor. Men just nu ser det ut som om vinsterna kan bli lite stabilare igen. För 2019 rapporterades en rörelsevinst på 11,4 miljarder kronor exklusive vissa poster, och hela 22,1 miljarder exklusive omstruktureringskostnader. Därmed handlas aktien på 11x justerad ev/ebit eller 1,1x ev/s, vilket känns ganska rimligt vid en försäljningstillväxt på 8 procent.

Det återstår att se vad Teslas alla chefsavhopp från finans- och juristavdelningarna döljer, men än så länge har det relativt unga och kaxiga bolaget inte ertappats med något fusk. Å andra sidan har företaget, trots kreativ redovisning, enorma subventioner och first mover advantage, heller aldrig redovisat någon årsvinst. 16-17 år i rad med förluster är något slags rekord – åtminstone för ett börsnoterat företag värderat till tusen miljarder kronor.

Japp, siffran stämmer; plåtknycklaren Tesla är fyra gånger så högt värderat som Ericsson, och handlas på ev/s = 4,4, trots mycket sämre försäljningsutveckling, ständiga förluster och från och med i år kraftigt ökad konkurrens. Vad kan förklara den här situationen? Visioner!

Med visioner om självkörande robottaxis spelar det ingen roll att Tesla bränner pengar och lägger skulder på hög i rasande takt, medan mycket billigare Ericsson enligt gammal sed på marknaden skapar värde i stället för förstör. Men om Tesla fortsätter att krympa kan visionerna snabbt blekna. I det senaste kvartalet föll till exempel antalet sålda enheter av Teslas lönsamma bilmodeller S och X med 40 procent i årstakt, medan volymbilen Model 3 ökade med 50 procent.

Lyckas Tesla trots ökad konkurrens sniffa upp tillräckligt med subventioner under 2020 för att hålla drömmen om tillväxt vid liv ett år till? På onsdag får vi i alla fall veta hur långt det senaste rekordkvartalet räcker.

Finanskursen 2020

Presenteras av Mikael Syding

*Lär dig grunderna av värdeinvestering och hitta billiga företag

*Samla dina investeringsidéer och gå igenom dem systematiskt

*Förstå den mänskliga faktorn: Självkännedom, psykologi och risk