Tesla blir nästa Wework

Tesla måste ta fram nya produkter för att hålla vinstfantasierna vid liv. Men några pengar till sådana satsningar finns inte i Elon Musks fordonsföretag.

Teslas aktieägare och finansiärer låtit sig bländas av löften och trick trots 16 år av raka förluster. Men den sviten är inte hållbar. Nu återstår sannolikt ett alternativ, en nyemission, innan Teslas öde förseglas. Tesla kommer att bli nästa Wework.

Spelar det någon roll om Tesla någonsin redovisar vinst? Tesla sålde 97 tusen bilar i det tredje kvartalet, vilket var ungefär samma antal som kvartalet innan. Förlusten uppgick sannolikt till flera hundra miljoner dollar, eller några tusen dollar per bil.

Nu när Teslas tillväxtfas är över och mixen av sålda bilar skiftar från högmarginalprodukterna S&X till allt billigare volymvarianter av Model 3 blir det mindre pengar över för att täcka koncernkostnader. Om fantasin om framtida vinster ska hållas vid liv måste Tesla ta fram nya produkter, men med stigande förluster finns inga pengar över till tillväxtinvesteringar.

Frågan är om det spelar någon roll, dels för Tesla, dels för Teslas aktieägare och övriga finansiärer. Det har inte gjort det hittills i alla fall, tack vare företagets karismatiska trollkarl till vd. Han påstår sig alltid ha en ännu bättre och större produkt i bakfickan vars vinster ska göra alla tidigare förluster irrelevanta.

Tesla är annars ett typiskt modernt teknikföretag, där nya produkter lanseras i snabb takt för att betatestas av användarna, så Tesla kan anpassa och utveckla sitt utbud snabbare än traditionella tillverkande företag gör. Om detta stämde, skulle det kunna vara ett exempel på en konkurrensfördel.

De senaste dagarna har man till exempel kunnat se underhållande betatest av en inkallningsfunktion (“Summon”), där föraren med ett knapptryck kan få sin Tesla att köra in i saker som garagedörrar och trafikstolpar, eller bara irra omkring i en kvart när det skulle tagit 15 sekunder att själv gå fram till sin bil. Så gör inga riktiga biltillverkare. I det finstilta står det att eventuella skador förstås är ägarens ansvar, så det innebär ingen omedelbar belastning av Teslas finanser.

På sikt skadar det dock varumärket, inte minst frågan om när en mer komplett självkörande funktion kan bli verklighet. Köpet av DeepScale som håller på med bildbehandling (“machine vision”) den här veckan understryker ytterligare hur långt efter Tesla ligger.

Trots rekordsnabb tillväxt och minimal konkurrens har Tesla redovisat förluster sexton år i rad. Och det senaste året har seriösa och kassaflödespositiva bilproducenter som Porsche och Audi lanserat elbilar som slår direkt mot Tesla, samtidigt som Teslas subventioner minskar i USA.

Med 13 miljarder dollar i skulder, en redan extremt bantad investeringsbudget och marknadsförväntningar om nya produkter som ska trumfa gamla förluster, har Tesla slut på alternativ.

Nästa steg blir en stor nyemission, sannolikt presenterad som “det sista stora steget” mot enorma framtida vinster på nya bilmodeller och applikationer baserade på autopilotteknik. Ett tips från coachen är snarare att Tesla blir nästa Wework.

Vi ser nu slutet på eran där förluster värderades högre än vinster. Kalla mig galen, men jag tror vi det kommande året får se att det spelar roll att Tesla aldrig kommer göra vinst.

Finanskursen 2020

Presenteras av Mikael Syding

*Lär dig grunderna av värdeinvestering och hitta billiga företag

*Samla dina investeringsidéer och gå igenom dem systematiskt

*Förstå den mänskliga faktorn: Självkännedom, psykologi och risk