Vad är en Värdekedja?
Det bästa sättet att förstå sig på hur en bransch fungerar
Varför är begreppet värdekedja viktigt?
Att förstå sig på värdekedjan är ofta utgångspunkten för att förstå branschdynamiken eller få investeringsidéer. Utan en förståelse av helheten är det osannolikt att förstå var potential för förbättring eller högre vinster finns.
En värdekedja är de olika sorters företag som existerar inom en bransch. Det enklaste exemplet är vanliga konsumentprodukter (t.ex mat eller kläder). Där har du en värdekedja som ser ut ungefär såhär:
- Tillverkare (skapar basprodukten)
- Grossister (stora uppköpare av produkten)
- Varumärken (säljer en differentierad version av basprodukten)
- Återförsäljare (butiker eller webaffärer med kunder)
En värdekedja fattas bäst genom att förstå sig på hur de olika aktörerna inom en bransch samverkar. Kanske var det ekonomen Michael Porter som först populariserade detta koncept. Eller kanske var det Ronald Coase som kom på det, med sin teori om varför olika företag ens existerar inom en bransch.
Här kan du se en bild på hur en stor, global, branschs värdekedja skulle kunna se ut:
En värdekedja förstås bäst genom att du jobbar inom en bransch, arbetar inom olika sorters företag, och lär dig hur det fungerar. Detta är den vanligaste bakgrunden för framgångsrika medelåldersentreprenörer: de har gått igenom hela värdekedjan och har till sist insett var det något görs på ett ineffektivt eller icke-lönsamt sätt. Sedan startar de ett företag som erbjuder en bättre tjänst/produkt specifikt vid den punkten av värdekedjan.
En bra övning för att bättre förstå en värdekedja är att bryta ned den i beståndsdelar
Här är två exempel från vårt podcastavsnitt på 25 Minuter om att göra en värdekedjeanalys.
UFC/professionell fighting:
- Läkare i buren.
- De som bygger mattorna & buren.
- De som gör prylar och träningskläder och sånt .
- Tränare inom sporten.
- Dietister och napprapater osv.
- De som anordnar showen/fightsen.
- De som marknadsför showen.
- De som är managers för fighters och fixar deals och matchmakar.
Musik:
- Artisten.
- De som gör beatsen.
- Studioarbetarna, producenterna och ljudteknikerna, etc.
- De som gör videon (koreografer, filmare, regissör).
- De som är med i videon (statister och dansare och skådespelare)
Viktiga frågor relaterat till värdekedjan:
- Vilka olika aktörer finns inom denna bransch och hur samspelar de?
- Vad händer om en av aktörerna blir större?
- Finns komplement?
- Kan mellanhänder elimineras? (Som i musikbranschen med social media, mediebranschen med bloggar och podcasts, eller bokbranschen med self-publishing…)
- Vad händer om det kommer in 50% mer pengar i branschen? Hur kommer då de pengarna att fördela sig? Hur kommer branschdynamiken förändras?
- Vad skulle hända OM den här trenden/teknologin/köpbeteendet:
- . . . blir 10x starkare/bättre?
- . . . blir 10x vanligare (då nästa generation föds in i det)?
- . . . får 10x mer pengar & intresse, och talang lockas till området?
Läs/Lyssna även:
- Endast de paranoida överlever (när paradigmskiften inträffar i en bransch)
- Producentöverskott och konsumentöverskott
- Tillgång och efterfrågan på marknaden
* * *
Om du är intresserad av aktier kan du kolla denna 29 minuter långa gratisvideo för hur man hittar nya aktier genom Screening.