Skillnaden mellan ett bra och ett dåligt företag

Den enklaste skillnaden mellan ett bra och ett dåligt företag

Ett bra företag är enkelt att utvärdera

En kedja bryts när en enda länk tas bort.
En investering kan ses om en kedja.
Helst ska kedjan vara så kort som möjligt, helst en enda länk. Men det händer nästan aldrig. För det är för många ekonomiska beräkningar, nyckeltal, och scenarion att tänka på. Men bara för att möjligheterna är många, bör man inte nödvändigtvis överkomplicera beslutet.
Ett bra företag är enkelt att utvärdera, helst via en snabb gissning. Det ska vara lätt att gissa på väntevärdet, i runda slängar. Det ska vara lätt att göra en värdering (för att det är en affärsmodell du förstår) och förutspå företagets kassaflöden på flera års sikt. Då är det ett bra företag (för dig som investerare). Om det, å andra sidan, är svårt för dig att värdera företaget (vad du skulle betala om du köpte upp hela företaget och blev dess enskilda ägare) och om dess framtida kassaflöden beror på för många oklarheter (exempelvis politiska risker, råvarupriser, ränteläget, och andra oförutsägbara faktorer) då kan man säga att företaget är dåligt för dig som investerare. Varför? För att du inte vet vad som är rätt pris att betala. Och antagligen heller inte hur stor säkerhetsmarginal du ska ha.
Låt oss tänka över några övriga punkter om vad som kan utgöra ett bra företag och vad som kan utgöra ett dåligt företag.
Vad är ett bra företag?
Det finns många olika definitioner bland investerare. Här är några du kanske känner igen:
  • Företag vars affärsmodeller du förstår och känner dig säker att räkna på
  • Företag som växer fort (expanderar i nya regioner eller ökat vinstmarginalerna)
  • Företag med höga utdelningar (högre direktavkastning)
  • Företag med hög soliditet
  • Företag med VD eller ledning du känner till och litar på
Vad är ett dåligt företag?
Kanske följande:
  • Företag vars affärsmodeller du inte förstår dig på eller inte kan räkna på
  • Företag med högt P/E-tal, över 25-30.
  • Företag med inga/låga utdelningar.
  • Företag utan eget kapital, och endast lån
4 Ytterligare riktlinjer som kan beskriva ett bra företag
  • Vad kostar det att driva detta företag? Ju mindre kapital som krävs för att driva företaget, och få ut en vinst, desto bättre. Bästa exemplet är patent och licensing, som är immateriella egendomar som sedan kan tjäna pengar föutsägbart på många års sikt.
  • Hur hög är lönsamheten? Helst vinstmarginaler på minst 20%.
  • Har företaget dolda, undervärderade tillgångar? Gärna dolt värde i form av land, fastigheter, immateriella egendomar eller dylikt.
  • Företaget ska inte behöva återinvesteringar. Vad är deras break-even? Och hur enkelt täcker de denna nivå? Motsatsen är företag som behöver mer och mer investeringar, på oförutsägbart sätt, och mot förväntan.
  • Företaget måste vara solvent. Till att börja med måste de kunna betala sina låneskulder (om de använder skuld i sin kapitalmodell, som fastighetsbolag).
Slutord:
Skillnaden mellan ett bra och dåligt företag är att ett bra företag är enkelt att utvärdera, helst via en snabb gissning. Om det är för svårt att gissa, är det för svårt.

Leave a Reply