5 Psykologiska Misstag Även Avancerade Investerare Kan Göra

Övermod, Feghet, Curse of Knowledge, Felbedömning av Trend, Övertro på Tidigare Erfarenhet

Bara för att du har erfarenhet betyder inte att du kommer ha rätt.

Bara för att du vet vad som hände förut, betyder inte att du vet vad som kommer hända härnäst.

Avancerade investerare gör sällan samma misstag som nybörjare. Avancerade investerare har generellt koll på nyckeltal, ett par branscher, och gör sin hemläxa innan de köper eller säljer något. Däremot kan de desto lättare göra psykologiska eller karaktäristiska misstag.

Innan vi börjar, låt oss skilja på dessa två uttryck:

  • Psykologiska misstag: Vad som sker för att man hamnat i fel sinnesstillstånd (vid ett eller två enskilda tillfällen).
  • Karaktäristiska misstag: Vad som sker för att man är som man är (på grund av ens personlighetsdefekter) och det händer i upprepat mönster över många år.
Ingen är perfekt. Alla gör dessa misstag, med någon variant. Detta är ett faktum.
 

Vad som gäller, är att förstå var man ofta gör fel, och hur man ska handskas med det framöver. Helst på ett enkelt och systematiskt sätt.

5 Vanliga psykologiska misstag avancerade investerare kan göra:

Låt oss tillsammans tänka över några vanliga misstag man kan göra.
  • Övermod (för tidig) – När du är för tidig — för att du tror för mycket. Du tror dig kunna förutspå var detta företag, värdepapper, eller bransch kommer vara om 5 år. Eller så har du kanske rätt, men inte tillräckligt många andra inser samma sak. Om du har fel, kanske det beror på att du överviktar en eller två informationskällor, utan att ta i beaktning de övriga. Isåfall, tänk över möjligheten att det kan finnas 10 andra källor, och kanske någon av dem kan vara viktigare än du trodde.
  • Feghet (för sen) – Att vara för konservativ. Beror oftast på att vara förankrad i mått eller attityd som var del av en distinkt era. Som extremexempel: Jämför de som växte upp under USAs Depression under 1930-talet…. jämfört med de som växte upp 1950-60 (vilket var påbörjan av USAs bästa tillväxtstid). Där har du två generationer med olika psykologiska attityder och upplevelser om marknaden och hur världens ekonomi fungerar. Enligt den populära boken Reminiscences of a Stock Broker The biggest mistake American businessmen make is to not to be more optimistic about the future.”
(Dessa två första har redan behandlats mer utförligt i: “De 2 vanligaste misstagen värdeinvesterare gör“)
  • Curse of Knowledge – COK – låter som ett könsorgan – är när du redan lärt dig något (ofta för länge sedan, eller mycket väl,) och tar för givet att (majoriteten) av andra personer också gör det. Detta är en farlig illusion att tro på, när det gäller din kunskap om börsen. Särskilt eftersom du inte kan mäta hur mycket andra inte vet om. (även om du kanske kan få en hum via Forum eller Social Media). Men även om föregående påstående stämmer, så vet du inte hur mycket pengar de har investerat, och inte heller om de äger ett värdepapper som du bryr dig om. Så var försiktigt med det.
  • Underskatta eller överskatta en trend. För minoriteten av människor som besitter expertkunskap om (exempelvis) en ny teknologi är det uppenbart huruvida den kommer ha stor inverkan på övriga världen eller inte. Men för den stora majoriteten av oinsatta personer är oklart; eftersom de inte har klar fakta, går de på rykten och nyheter. Som parallell: bara för att något är uppenbart för dig, behöver det inte vara för andra. Varje trend eller bubbla är inte så enkel att underskatta. Och det är en tillräcklig förklaring till många bubblor; inte minst kryptovalutor som inte gick någonstans, men gjorde en del personer (som köpte och sålde på rätt tillfälle) rika under tiden… Direkt relaterat till nästa, sista misstaget.
  • Övertro på erfarenhet eller tidigare historik. Bara för att något hänt 99 gånger innan betyder inte nödvändigtvis att det händer 100:e gången. Men samtidigt är det, det mest sannolika scenariot. Ta det bara inte för givet. Inget är för givet; allt är probabilistiskt. Saker kan ändras. Kanske har en ny teknologi ändrat allt, kanske har en ny, överväldigande, kundgrupp introducerats, kanske har branschdynamiken ändrats totalt — som när fysiska affärer började möta konkurrens från eCommerce, och det började bli en dum idé att bygga köpcenter mitt i ingenstans.

Bara för att du kan, betyder inte att andra kan. Bara för att du tror dig gjort en korrekt värdering, betyder inte att andra har gjort det. Marknaden definieras inte (nödvändigtvis) av kunskap och inövade vanor, det kan lika gärna bero på övermod, inkompetens, eller andra saker.

Tänk över hur det är för dig, om du oftast är för feg, eller för modig, eller om du kanske gör något annat karaktäristiskt misstag–om och om igen. Och hur mycket detta har kostat dig att inte förstå än så länge.

Exempelvis: Att inte sälja en dålig aktie som fortsätter gå ned, trots att du (teoretiskt) visste bättre, men ändå inte sålde, för att du blev lurad av andra psykologiska fenomen, så som commitment bias eller att du hoppades det skulle gå bättre framöver…..

Och om du har varit med ett tag, tänk även över hur mycket du vet om, som andra inte vet. Det bästa sättet kan eventuellt vara att gå på någon sorts event för nya investerare eller se chattforum som fokuserar på börsen.

Finanskursen 2019

Presenteras av Mikael Syding

*Lär dig grunderna av värdeinvestering och hitta billiga företag

*Samla dina investeringsidéer och gå igenom dem systematiskt

*Förstå den mänskliga faktorn: Självkännedom, psykologi och risk